Haastattelut

Puolet Suomen sementistä kulkee pitkin Paraistenväylää

By 15 lokakuun, 2018 No Comments

Puolet Suomen sementtituotannosta kulkee pitkin Paraistenväylää

Kuva: Erik Saanila

Suomen sementin kysyntä on noin kaksi miljoonaa tonnia vilkkaana rakentamisen vuotena kuten nyt. Määrästä lähes puolet on peräisin Finnsementin Paraisten tehtaalta.

Finnsementti on Suomen ainoa sementinvalmistaja. Sementti on perusraaka-aine, jota käytetään kaikessa rakentamisessa, kuvailee Finnsementin maa- ja merikuljetuksista vastaava kategoriapäällikkö Petri Teräväinen yrityksen tuotetta. 
Sementtiä tarvitaan mm. valmisbetoniin, betonielementteihin, betonituotteisiin kuten erilaisiin pihakiviin, sekä kaivos- ja prosessiteollisuuden tarpeisiin. Finnsementin toiminnassa sujuva logistiikka on erittäin tärkeässä asemassa, sillä nopeat toimitukset ja joustavuus ovat tärkeä osa asiakaskokemusta.

– Toimivan logistiikkaketjun ansiosta voimme toimittaa vasta iltapäivällä tilatun kuorman jo seuraavaksi aamuksi asiakkaalle, sanoo kategoriapäällikkö Petri Teräväinen.

Tehokkaasti optimoitujen prosessien ansiosta sementtirekat kulkevat Paraisilta pääkaupunkiseudulle ja takaisin lastauksineen ja purkuineen, kuudesta-kahdeksaan tuntiin. Kuljettajien ajo- ja lepoajat eivät salli viivästyksiä ja häiriöitä matkalla, eikä varamiehiä ole, jos joku osa ketjusta ei toimi.

– Emme voi mitenkään varautua sellaiseen tilanteeseen, että toimitusajat kasvaisivat liikennehäiriöiden takia, jolloin tarvittaisiin esimerkiksi tuplamäärä kuljettajia, hyvät ja toimivat liikenneyhteydet ovat meille elinehto, Teräväinen toteaa.

Saaristotie 180 osaksi runkoverkkoa

Finnsementin Paraisten tehtaalta lähtee arkisin keskimäärin 3 000 tonnia sementtiä vuorokaudessa. Kun tähän lisätään vielä tehtaalle toimitettavat sementin valmistukseen ja tehtaan pyörittämiseen tarvittavat kuormat ,määrä vastaa 70-100 kuormaa. Hyvät tieyhteydet ja laaja jakeluverkosto ovat ratkaisevassa asemassa paitsi Finnsementin toiminnalle, myös koko Suomen rakennusteollisuudelle.

Petri Teräväinen kehuu yhteistyötä Paraisten kaupungin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa kiitettäväksi. Teräväisen mukaan nyt tarvitaan laajempi yleinen ymmärrys siitä, mikä on Paraistenväylän todellinen käyttöaste. Nykyisen tien kapasiteetti on riittämätön ja siltojen elinkaari on päättymässä.

– Tieyhteys Paraisille on saatava osaksi runkoverkkoa. On hyvä, että asiasta nyt keskustellaan julkisesti ja tärkeä asia nostetaan esille valtakunnallisella tasolla.