
Pargasledens planeringsarbete når en ny fas då vägplanen färdigställs i januari 2023. Planen kommer att genomgå en längre process innan den slutligen kan godkännas, uppskattningsvis i slutet av nästa år. Det egentliga byggnadsarbetet inleds i bästa fall i slutet av år 2024. Efter att vägplanen blir klar är nästa steg att ansöka om statlig finansiering för det omfattande projektet.
Med Pargasleden avser man den planerade vägsträcka som skulle leda från Kurkelavägen i S:t Karins över en ny 400 meter lång bro vid Auvaisberg och vidare över Kustö till den förnyade Rävsundsbron. Syftet med Pargasleden är att både förbättra trafiksäkerheten och minska på utsläppen längs den livligt trafikerade Skärgårdsvägen. Skärgårdsvägen används flitigt av pendlare, tunga industrifordon, kollektivtrafik, skärgårdsbor och stugfolk, utan att glömma turisttrafiken och cyklisterna på Skärgårdens ringväg.
Mellan Pargas och S:t Karins färdas dagligen omkring 14 000 fordon, varav 700 transporterar gods från industrianläggningar till byggarbetsplatser runt om i landet. Den planerade vägsträckan skulle minska mängden utsläpp eftersom den beräknade restiden är kortare och vägen bättre anpassad för tunga fordon. Även S:t Karins centrumområde skulle gynnas av Pargasleden eftersom trafikmängden och stockningarna i centrum skulle minska, och tryggheten och trivseln för fotgängare och cyklister skulle förbättras. Minskade buller- och utsläppsnivåer erbjuder även större utvecklingsmöjligheter för centrumområdet.
Eftersom Pargasleden är en betydande ekonomisk satsning vore det resurssmart att bygga Pargasleden samtidigt som man bygger den nya Rävsundsbron och Hessundsbron. I annat fall är man tvungen att bygga tillfälliga vägar med ramper på ungefär en kilometers sträcka. För att kunna möjliggöra resurssmart byggande är det av största vikt att finansieringen tryggas inom en snar framtid.
Du ser bilderna i full storlek genom att klicka på dem.


